Toeschouwer in Afrika

31 december 2015 - Ráfales, Spanje

Nu zeven jaar geleden, vertrokken we met Wobbel uit Nederland. We dachten toen dat we anderhalf jaar in Afrika zouden blijven. Al snel lieten we onze langer termijn planning los en uiteindelijk werden dit drie volle jaren. Jaren vol met bijzondere momenten die we nooit zullen vergeten.

De enthousiaste reacties van de lezers van deze website, hebben mij gestimuleerd om een boek te schrijven over het continent dat we voor altijd in ons hart hebben gesloten.

In ‘Toeschouwer in Afrika’ beschrijf ik een aantal van de vele boeiende gesprekken die we hebben gevoerd en de gedachten die hieruit voortvloeiden. Tevens waren er spannende situaties die in de reisverslagen niet aan bod zijn gekomen.

De verschillen tussen ons en de mensen die we ontmoette, zorgde voor hilarische, verwarrende, soms angstige maar vooral veel warme momenten.

Dit boek biedt geen praktische reistips of een overzicht van bezienswaardigheden, maar is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen. Wil je de verhalen achter de verhalen lezen, bestel het boek dan via;

Of via de boekhandel onder ISBN nummer; 9789492247254

Op http://www.toeschouwerinafrika.nl staan de bijbehorende foto’s en een indruk van het boek.

1. Wilfried en Gerda:
    9 februari 2016
    Goedemiddag Marja en Paul.

Met bewondering en verwondering heb ik meegekeken en gereisd in Afrika.
    Wat een avontuur, zoveel verschillende culturen ervaren, en wat kunnen jullie makkelijk vriendschappen sluiten.
    Jullie zijn empatisch, positief en heel tolerant, dat stralen jullie uit dat heb ik zelf ervaren.
    Maar wat jullie in hoge mate hebben is geduld en LEF toch zeker als er politie in de buurt was, ik neem mijn petje af voor jullie alle twee.
    Als (rijke) Nederlandse heb je ook wel een goede engelbewaarder op je schouder gehad en Paul als een prima reisleider.
    Marja ik kan nog uren doorgaan maar wat ik wil zeggen is, dat het lekker vlot geschreven is, ik heb het met plezier gelezen.
    Lieve groetjes en een stevige knuffel ook van Wilfried. (die heeft het nog niet helemaal gelezen maar voor zijn doen al een heel eind blz.184.)
    Liefs Gerda.

Met respect voor jullie moed en doorzettingsvermogen en veerkracht om dit allemaal aan te kunnen.
    Ook groeten voor Toba, De koningin in het dal van Rafales.
    Groeten Wilfried.
  2. Colette Beckers:
    26 februari 2016
    Dag Marja en Paul,

Ik, journalist van de Gelderlander, zou graag met jullie in contact komen voor een interview over jullie reis en boek. Als jullie hier interesse in hebben kunnen jullie mij mailen: [email protected]. Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Colette Beckers
  3. Wilfried en Gerda:
    26 februari 2016
    Beste Marja en Paul.
    Al lezende waande ik me af en toe met jullie op reis. De gebeurtenissen die je beschrijft vanuit diverse invalshoeken blijven tot het eind interessant en boeiend.
    Er zijn veel positieve eigenschappen nodig om zo.n avontuur samen goed te kunnen doorstaan. Jullie sterke band en het onbevooroordeeld met mensen omgaan, heeft wellicht geholpen. Chapaeu.
    Ik wens jullie en Toby een mooie toekomst in het dal van Rafales en heb vertrouwen in de nieuwe plannen.
    Groeten, Wilfried en Gerda.