Weer allerlei veranderingen op de finca

17 mei 2019 - Ráfales, Spanje

Ook in 2019 gaat de tijd ontzettend snel voorbij en er is ondertussen weer van alles gebeurd. De winter was zacht met hele mooie zonnige dagen, maar sinds april is het erg wisselvallig. De ene dag zomer en de andere dag herfst, wat dan weer wel heel erg goed is voor de groei van het gras en de planten.

De waterleiding leggen is een enorme klus geweest omdat er behoorlijk veel rotsen in de grond verstopt zitten. Tussen het graven door moest de drilboor er regelmatig bijgehaald worden. Maar nu ligt de leiding er sinds februari in en is het wachten op de gemeente voor de aansluiting. Als alles volgens plan verloopt, krijgen we in juni onze bouwvergunning en we hopen dat we tegen die tijd de kraan open kunnen zetten. Vervelen doen we onszelf echter nog lang niet. Paul heeft de eerste 5 campingplaatsen geëgaliseerd door middel van muurtjes en het verzetten van grond. Het douche/toilet gebouw en de bar zullen tegen een terrasmuur aangebouwd worden om het zo een geheel met de omgeving te maken. Nu mogen we nog niet echt gaan bouwen maar deze terrasmuur vernieuwen is geen probleem.

Door het wisselvallige weer is ook de alfalfa bij de buren aan de overkant van de straat flink gegroeid. Dit mag ik maaien om de dieren zo wat extra voedingstoffen te geven als ze niet de wei in kunnen. Aangezien ze de takken van de amandelbomen opeten is het helaas niet mogelijk om daar een wei te maken dus dan maar maaien, harken en aanhangers vol ophalen.

Omdat onze grazers niet meer in de vallei kunnen staan als de camping eenmaal open is, ben ik begonnen met op andere plekken weiden te maken. Bovenop de berg was een nog ruig onaangeroerd stuk grond wat we in de eerste instantie zo wilden laten. Tussen alle bomen en struiken bleken er redelijk wat vlakke stukken grond te zijn waar een beetje gras en onkruid groeit. Om er weiden van te maken moesten de bomen gesnoeid worden en struiken verwijderd aangezien de stroomafzetting geen hout mag raken. Daarnaast ligt het er vol met stenen waarop niets groeit dus deze raap ik op en vervolgens gebruikt Paul ze weer als vul puin voor de terrasmuren. Onze 82 jarige buurman Juan heeft een stuk van de grond omgeploegd waar we paardenmest doorheen gefreesd hebben in de hoop dat er mooi gras gaat groeien. Van de afgesnoeide takken maken we hekjes in Afrikaanse stijl waar de schapen niet doorheen kunnen. En zo krijgt haast alles wat we op de ene plak weghalen op een andere plek een nieuwe functie.

Inmiddels zijn we beiden 50 jaar geworden. Op Pauls verjaardag werd hij door zijn familie en onze goede vriend Hans verrast met een bezoek. De dag zelf was het fris en bewolkt maar met behulp van een paar kachels kregen we het op de veranda behaaglijk en erg gezellig. Zoals we van dit bezoek gewend zijn moest er een dag later gewerkt worden. Iedereen heeft de graafmachine uitgeprobeerd en daarmee meegeholpen aan het leggen van de waterleiding. Als laatste bezochten we met z’n allen de mooie waterval 10 kilometer hiervandaan.

Een dag voor mijn verjaardag werden we beiden ontzettend verrast door een onaangekondigd bezoek van mijn broer, schoonzus en goede vriend Toon. Op de dag zelf stond Paul, totaal tegen zijn gewoonte in, rond 7 uur naast zijn bed om in en rond het huis de boel voor mij te versieren. Het was een prachtige zonnige dag in januari en we genoten met ons bezoek van de warmte en de rust op onze finca.

Het knalfeest moet nog komen maar we hebben beiden al een fantastisch verjaardagsweekend gehad!!

Al enige tijd twijfelde ik over de aanschaf van een tweede paard omdat het voor Jambo beter is om met een soortgenoot samen te zijn. Eigenlijk was ik van plan om daar in de lente naar op zoek te gaan maar begin januari zag ik een paard hier in het dorp te koop en werd nieuwsgierig. Nadat ik in de warme ogen van Juanita had gekeken, voelde ik direct een klik met haar. Van de eigenaar mocht ik haar een maand op proef om te kijken of het met Jambo ook goed ging. Omdat wij geen trailer hebben en die van hem vol met olijven lag, gingen Paul en ik haar lopend ophalen. Best spannend want ze is pas drie jaar en nog niet bereden. Zoals gewoonlijk waren er maar enkele auto’s op de weg maar daar besteedde Juanita totaal geen aandacht aan. Ze was veel te druk met nieuwsgierig om haar heen kijken. Eenmaal thuis was Jambo door het dolle heen met zijn nieuwe gezelschap en vanaf dag één lijkt het een getrouwd stelletje wat verliefd is en kibbelt. De schapen moesten even aan haar wennen maar ook dat was een dag later geen enkel probleem meer. Nog voor de maand voorbij was besloot ik haar te houden en als slagroom op het toetje werd ik overrompeld door mijn lieve schoonmoeder die besloot Juanita als verjaardagscadeau voor mijn 50ste verjaardag te geven!

Buiten het werk voor de camping en de dieren is het ook het seizoen om aan de moestuin te werken. Paul heeft daar een stevig hek omheen gemaakt en samen hebben we een afzetting voor de terrasmuur gemaakt. Als ik in de tuin werk kunnen de paarden en de schapen nu het gras om mijn tuin heen opeten terwijl Toba hun aandacht vraagt en Luchi er tussendoor sluipt. Heel gezellig! Het is duidelijk te merken dat de grond nu een aantal jaren bewerkt is want de groenten doen het steeds beter en de eerste oogst is al gedaan.

In april werd ik door mijn ex-baas gevraagd om met Pasen weer in het restaurant te werken. Het extra geld was mooi meegenomen en daarnaast was het ook erg leuk om weer met mijn oude collega’s samen te werken. Met Pasen staat heel Spanje voor een week op zijn kop en ook in het restaurant was het ondanks het slechte weer een gekkenhuis. Het was wederom een leuke ervaring maar ik was ook blij dat ik daarna weer terug kon keren naar het betaald schijven via internet op mijn rustige veranda.

Sinds het voorjaar is begonnen zijn is het sowieso drukker met toeristen en zijn de dorpsfeesten weer begonnen. Af en toe leggen we het werk een middagje stil en zoeken we het feestgedruis op. Maar het grootste gedeelte van de tijd vermaken we ons prima in ons eigen paradijsje….

1. Jan en marg:
    17 mei 2019
    Wat een geweldig leuk verhaal over jullie belevenissen. Leuk om te lezen hoe jullie alles aanpakken en gebruik maken van alles wat je tegenkomt. Ook geinig hoe de dieren in jullie paradijsje vermaakt worden. Wij hadden trouwens begrepen, dat er huisjes kwamen, maar kampeerders is in die omgeving ws ook een goed idee. Trouwens beiden nog gefeliciteerd en geniet nog vele jaren van elkaar en alle klussen.....
  2. Mieke mertens:
    17 mei 2019
    Marja en Paul we hebben weer genoten van jullie verhaal en wat werken jullie hard aan de droom van jullie. Wat leuk dat je er een 2de paard bij hebt en wie weet in de toekomst met dat paardenechtpaar..... zou leuk zijn denk ik. Wat een mooi gebouw zal het worden voor je gasten te entertainen. Maar eerst de kraan kunnen opendraaien begreep ik, maar misschien is dat ondertussen al gebeurd. We wensen jullie heel veel succes en we zien het volgende verhaal met genoegen tegemoet. Liefs van uit Mucia
  3. Angela Jansen:
    18 mei 2019
    Wat mooi te lezen hoe jullie langzaamaan er een nog mooier paradijsje van maken. Wat leuk weer een paard erbij...dromen komen uit/zijn uitgekomen Marja!!
    En jullie families (onverwachts) op bezoek altijd fijn!
    Ik geniet bij het lezen van jullie enthousiasme!!
  4. Rianne:
    22 juli 2019
    Wow,ik had al een tijdje niet gekeken op jullie site maar ben enorm onder de indruk, mooie plek aan het maken zeg! En zo leuk met alle dieren en natuurlijk fijn om de familie Baarslag op de foto's te zien. Wat zou Ellen trots op jullie zijn!
  5. Piet & Rita Bindemann:
    2 augustus 2019
    Congratulations on your 50th birthdays! Seems as if you both had big surprises! What a beautiful place to stay. Definitely a piece of paradise. Thank you for sharing with all of us. Regards, Piet & Rita Bindemann South Africa xx
  6. Paul en Ilse:
    14 augustus 2019
    Hoi Marja en Paul, Jammer dat de camping nog niet klaar is. Anders waren we langsgekomen. We zijn voor de eerste keer langere tijd in Spanje en begrijpen nu jullie verhalen en enthousiasme beter. We komen als het aan ons ligt zeker terug. En wie weet zijn jullie dan zover. Succes met alles!