Een jaar op Inocencio met Toba's verjaardag

27 maart 2016 - Ráfales, Spanje

Een jaar op Inocencio met Toba’s verjaardag

27 maart 2015 tekenden we ons koopcontract, op dezelfde dag werd Toba geboren. Een dag om even terug te blikken op het afgelopen jaar.

Na maanden in een ruime tent wonen, werd het huisje van 20 vierkante meter steeds meer een echt knus huisje. Sinds eind oktober wonen we daar met plezier in. Dit is tijdelijk tot het nieuwe huis klaar is, maar dat zal nog behoorlijk lang gaan duren. Onze architect vertelde ons dat het minstens anderhalf jaar gaat duren voordat we de vergunningen voor ons nieuwe huis en de toeristen accommodaties zullen hebben. Dus het is een nieuwe uitdaging om een andere inkomstenbron te gaan zoeken totdat het zo ver is. In de tussentijd kunnen we de terrassen opschonen en paden aanleggen, dus vervelen zullen we ons voorlopig nog niet.

De winter was tot en met februari erg zacht en alleen de avonden waren koud. Onze houtkachel houdt de kleine ruimte echter aangenaam warm.

Toen we het niet meer verwachten, kwam begin maart plotseling nog even de winter om de hoek kijken. In een dag tijd lag er 45 centimeter sneeuw. Het was ijskoud maar prachtig om te zien. We waren gewaarschuwd en dachten dat het een goed idee zou zijn om de auto vast boven, vlakbij de weg, neer te zetten. De dag ervoor was het echter nog zacht en mooi weer, zodat we er niet meer aan dachten. De volgende morgen was alles wit en onze oprit was zelfs met de 4x4 niet begaanbaar. Maar aangezien onze voorraadkasten vol  waren, kwamen we niets te kort. Wanneer dit nog eens gebeurd, zorgen we ervoor dat we een slee of skí’s hebben, zodat we de bergen af kunnen glijden.

De temperatuur  ging de volgende dag alweer omhoog en de sneeuw bleef niet heel lang liggen. Al bleef het weer wel een poosje wisselvallig, wat voor tropenliefhebbers als ons, nogal snel te lang duurt.

Als afwisseling op de bouwactiviteiten heeft Paul het hele terrein afgezocht naar bomen die gesnoeid moesten worden. Op deze zoektocht kwam hij ontzettend veel druivenstruiken, amandel- en olijfbomen tegen. En zelfs drie kersenbomen. Er was al tientallen jaren niets meer aan gedaan en ze leken allemaal levenloos. Erg bijzonder om te zien hoe snel de natuur zich weer herstelt, want kort naar dit onderhoud kwamen er overal weer knoppen in.

Ik heb een terras van 7 bij 15 omgespit om daar een moestuin van te maken, zodat we in onze eigen groente kunnen voorzien. De eerste plantjes zijn gepoot en de eerste zaadjes gezaaid. Rondom het huis komen er hopelijk binnenkort wat mooie bloemen ons tuintje opfleuren.

De oprit is erg lang en daar moet een dikke laag grind op. Het verzamelen van steentjes blijft voorlopig nog een terugkerende bezigheid. Onze steengroeve ligt bijna de hele dag in de zon, wat deze klus over het algemeen een aangename bezigheid maakt.

Het afgelopen jaar heeft het schrijven en uitbrengen van mijn boek ook veel tijd gevergd. Het was weer een nieuwe, spannende en is nog steeds een hele leerzame ervaring. Bij deze wil ik de mensen die het gekocht hebben hartelijk bedanken en wens dat het met plezier gelezen is/wordt.

Toba is uitgegroeid tot een mooie, lieve, bijna volwassen hond. Ze stoot regelmatig haar hoofd tegen de deurpost of de tafelpoot. Weet na drie keer een dikke lip te hebben gehad nog niet dat ze wespen beter met rust kan laten. Kortom net zo onhandig en naïef als haar vrouwtje. Als je een bal voor haar weggooit, bereikt ze die alleen als ze onderweg geen mier tegenkomt, of een worm, een heel bijzonder grassprietje of gewoon ineens heel erg slaap krijgt. Met alle honden en mensen die ze ontmoet wil ze dolgraag spelen en blaft om aandacht. Dus net zo snel afgeleid en een grote allemansvriend zoals haar baasje . Ze houdt net zoveel van knuffelen als wij. Erg gezellig, we kunnen haar niet meer uit ons leven wegdenken.

Buiten al het werk hebben we twee keer in de week Spaanse les bij een hele leuke juf. We hebben veel straat en BBQ feestjes gehad en nieuwe, leuke sociale contacten gemaakt.

De sfeer in deze omgeving voelt aan als halverwege Afrika. Afspraken komen niet zo precies, en morgen is alles klaar. Datzelfde antwoord krijg je dan morgen weer en waarschijnlijk overmorgen ook. Op straat keuvelen mensen gezellig met elkaar alsof ze de hele dag de tijd hebben. Hier rijden geen ezelkarren, maar we zien vaak meer tractors dan auto’s op de weg. Alsof  we een beetje terug in de tijd zijn gestapt.

De temperatuur is soms wel fris en het waait wat vaker hard dan ons lief is, zodat we spullen die we buiten hebben laten staan onderaan het pad moeten gaan zoeken. Maar de meeste dagen zijn helder zonder een wolkje aan de lucht.

We voelen ons hier in alle opzichten helemaal thuis!

Pasen betekent voor de Spanjaarden een hele week vakantie en feestjes. De zon laat zich weer volop zien dus dat belooft een mooie week.

Wij wensen jullie ook een hele fijne zonnige Pasen toe.

1. Hans:
    27 maart 2016
    Leuk weer een samenvatting van wat jullie bezig houd. Gefeliciteerd met Toba. We proosten er hier eentje op haar.
    Prettige paasdagen :)
  2. Maarten Winkelman:
    27 maart 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen!! Have fun en fijne paasdagen!!
  3. Jan en marg:
    28 maart 2016
    hoi spanjoolse nederlanders,
    weer een schitterend verhaal met mooie foto's. zo kunnen wij toch op afstand meegenieten van jullie droom.... ook daar is geduld dus een schone zaak.
    fijne paasdagen
  4. Petra: