Kerstgroet vanuit Ráfales

23 december 2018 - Ráfales, Spanje

De tweede helft van het jaar is hier weer voorbij gevlogen. Een mooie warme zomer ging over in een nat en guur najaar. Er is in de maanden oktober en november meer regen gevallen dan de afgelopen drie jaar. Door het gebrek aan zon op de panelen hadden we dagelijks de generator nodig voor de stroomvoorziening. Veel werk liep vertraging op vanwege de modder op het terrein. Het grote voordeel van de regen is wel dat alles erg groen en fris uitziet en dat we niet naar het dorp hoefden voor water voor de dieren en de moestuin. Voor het eerst hebben we water in onze eigen bron en dit voelt als een luxe.

Het aanleggen van de waterleiding liep eerst vertraging op vanwege onduidelijkheid in de regels betreffende recht van overpad op het terrein van de buren. Toen dit eindelijk helder was, stond Paul te poppelen om hier mee te beginnen. Helaas ging juist op dat moment de graver stuk en toen die gemaakt was kwamen de stortbuien. Sinds een week of twee lijkt het echter ineens lente en zijn de werkzaamheden volop in gang. In de tussentijd hebben we veel gesnoeid en nu de stookvergunning voor deze winter geregeld is, kan het snoeiafval opgeruimd worden.

De moestuin staat vol met gras omdat ik te verse paardenmest gebruikt heb. Hierdoor kwam ik op het idee om nieuwe weiden te maken op plekken waar normaal gesproken geen of weinig gras groeit. Een klusje waar nogal wat tijd in gaat zitten. Eerst moesten de stenen zoveel mogelijk geraapt worden, want op steen groeit immers niets. Daarna een keer frezen om vervolgens de naar boven gekomen stenen te verzamelen. De kleine stenen gebruiken we als vul puin en de grotere stenen om de terrasmuurtjes mee te repareren. Inmiddels hebben we aanhangers vol stenen verplaatst. Daarna de mest en het afval van het stro door de grond heen frezen en nu maar hopen dat  Jambo en zijn meisjes er in het  voorjaar een paar dagen kunnen eten…

We volgen nog steeds Spaanse lessen. Omdat we weinig van ons land afgaan, hebben we het gevoel dat het anders te langzaam gaat. Het blijft bij boodschappen doen en zo nu en dan even naar de dorpsbar. Dat gaat allemaal prima en we hebben leuke contacten in het dorp maar vloeiend is het nog lang niet. Dit jaar kunnen we de lessen in ons eigen dorp volgen van een enthousiaste en fanatieke leraar. Voor het eerst sinds tientallen jaren hebben we weer huiswerk wat we braaf maken.

En ook dit najaar hadden we weer hele gezellige en behulpzame bezoekjes uit Nederland. Daarnaast kregen we in de zomer zelfs bezoek uit Curaçao en onlangs uit Oostenrijk en Duistland. Een ontzettend fijn weerzien na jaren van digitaal contact. Vanuit de laatste twee landen waren het reizigers die we tijdens onze reis hebben ontmoet en die nu onderweg naar Afrika waren. Het voelde vertrouwd om hen weer even als buren te hebben, hoewel Wobbel natuurlijk duidelijk ontbrak aan het geheel. Beiden keren dat we onze reisvrienden uitzwaaiden op hun weg naar Afrika, kwamen de reiskriebels even omhoog borrelen. Een momentopname die ook weer snel naar de achtergrond verdween om plaats te maken voor ons fijne leven en al onze plannen hier.

Abraham en Sarah staan beiden voor de deur maar we zitten barstensvol energie voor het nieuwe jaar en al de uitdagingen die dat ongetwijfeld weer gaat brengen.

Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en een geweldig nieuwjaar!!!!!!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dorie:
    23 december 2018
    Wat mooi om jullie belevenissen en uitdagingen te lezen.
    Het was weer een mooi verhaal.
    Wij wensen jullie ook heel fijne feestdagen en een zeer goed 2019 toe.
  2. Monique:
    23 december 2018
    😍😍😍 weer heerlijk om te lezen en ik voel nu nog de druiven tussen mijn tenen als ik de foto terugzie 😁😁 dikke kus van ons alle vier en zowiezo tot volgend jaar weer ❤❤❤❤

Toon, Monique Ilana en Myronne
  3. Mieke mertens:
    Lieve Paul en Marja,
    Weer een leuk verhaal met hele leuke foto's erbij altijd een plezier om te lezen.
    Fijn dat de waterleiding nu een feit is, het sjouwen met flessen is voorbij menen we nu.
    Jullie ook hele fijne kerstdagen en een gelukkig en liefdevol 2019
  4. Ad,Liesbeth,Nina en Puck:
    23 december 2018
    Wat een mooie foto's en verhaal weer,fijn om te lezen. Gezellige kerstdagen en een gelukkig 2019 gewenst xx
  5. Andre en marjan:
    23 december 2018
    Wat schitterend dat je dit kan ondernemen. Misschien komen we een keertje in de buurt en dan willen wij het ook wel eens in het echt zien.
    Wij wensen jullie fijne dagen en succes met alle plannen.
  6. Barbara:
    23 december 2018
    Hé lieverds, wat ziet het er weer goed uit op de foto's. Hoop het snel weer van dichtbij te kunnen bewonderen. Kussen uit Tilburg!
  7. Paul en Ilse:
    24 december 2018
    Paul en Marja, vanuit het koude, natte Nederland een heel goed 2019! En natuurlijk alvast fijne verjaardagen!
    Groetjes Paul en Ilse
  8. Yvonne de jong:
    24 december 2018
    hoi prachtig stel vanuit lelystad een dikke knuff en fijne feestdagen en alvast jaarwisseling gewenst als ook een geweldig nieuwjaar natuurlijk weer daar in Spanje

liefs van Von en Andre
  9. Angela Jansen:
    24 december 2018
    Wat een mooie, soms grappige foto's zijn het weer en wederom weer heel fijn te lezen hoe het jullie daar vergaat. Geweldig!
    Mooie feestdagen en een fijne jaarwisseling!
    groetjes van je oude buurmeisje uit Ewijk
    Angela
  10. Kim Vos:
    26 december 2018
    Leuk ook weer iets van jullie mooie plekje tezien dikke kus je nichtje en rick