Een lange warme zomer

19 september 2016 - Ráfales, Spanje

Sinds het laatste bericht is er veel gebeurd in ons leven.
In april hoorden we dat mijn moeders hart er erg slecht aan toe was. Dat ze niet veel later overleed kwam desalniettemin als een donderslag.
Ik ben erg blij dat ik niet lang daarvoor nog een fijne week bij haar heb doorgebracht en dankbaar dat ze geen lijdensweg heeft gehad. Samen met de familie hebben we mooi afscheid kunnen nemen en het was erg fijn dat er zoveel mensen met ons meeleefde. Bedankt daarvoor!

Terug in Spanje pakten we langzaam de draad van onze bezigheden weer op. In opdracht van de architect waren we bezig om de paden beter zichtbaar te maken. Een aantal bomen moesten worden gekapt en heel veel struiken uit de grond getrokken worden. Paul maakte een oprit van het ene terras naar andere en dit was een langdurige zware klus van graven en stenen sjouwen.
Nu er ook een aantal terrassen met de bosmaaier gekortwiekt zijn, ziet het terrein er overzichtelijker uit. Alhoewel we beiden het verwilderde juist erg mooi vonden, geeft het toch veel voldoening om zo duidelijk te zien wat er gebeurd is.
De extreme warmte was zeker ook een reden dat het allemaal in een trager tempo ging. Nu zijn we de afgelopen jaren wel gewend geraakt aan tropische temperaturen, maar de combinatie van temperaturen boven de 40 graden en lichamelijke arbeid is op langere termijn toch wat moeilijker vol te houden.
Vorig jaar sliepen we 3 nachten zonder dekbed, nu was dat zeker 3 maanden. De zwoele avonden waren erg welkom, maar overdag was het goed opletten dat we voldoende dronken en regelmatig even pauze namen.
Aangezien we nog geen water op ons eigen terrein hebben, maakten we bijna dagelijks tochtjes naar de bron in het dorp voor huishoudelijk gebruik en voor de moestuin. De in het voorjaar geplante groenten bleven volhouden en we hebben een paar maaltjes uit eigen tuin kunnen eten. Alles bleef wel heel erg klein, al was de smaak daar niet minder om.
Paul bouwde een nieuw keukenblok met gootsteen en een heuse koelkast. Ik had gelijk weer een leuke schilderklus en nu is ons huisje weer verder af.
Het duurde een poos voordat de bestelde grote accu’s er waren en het was nog een gepuzzel voordat het aangesloten was, maar nu hebben we stroom genoeg om alles te laten draaien. Het hoogtepunt waren de ijsjes uit eigen vriezer! We hebben het gevoel dat we baden in luxe, de volgende aankoop wordt een wasmachine maar daarvoor moet eerst nog een leiding gemaakt worden voor de watertoevoer. Het camping-wasmachinetje begint het te begeven, maar met de warmte is het helemaal geen vervelende klus om met de handen in het water te zitten..

De zomervisites waren behalve gezellig, ook een goed excuus om leuke dingen in de omgeving te doen en vooral om vaker te gaan zwemmen. Alle rivieren in de directe omgeving stonden al vanaf begin juni droog, zodat we wat verder moesten gaan zoeken. We ontdekten fantastische plekjes aan verschillende meren om lekker af te koelen in het water en aan picknicktafels in de schaduw lekker te kletsen. De Spanjaarden gaan over het algemeen pas na vijf uur het water opzoeken, waardoor het s ’middags erg rustig was en Toba er ook lekker rond kon snuffelen.

Begin van de week viel de eerste flinke bui sinds tijden en dat bracht ons beiden in een feeststemming. Nu hebben we beiden nooit van regen gehouden, maar dat gevoel veranderd wanneer je niet gewoon de kraan onbeperkt open kunt draaien als je water nodig hebt. Het is dubbel prettig dat de keren dat er regen valt, dit meestal s ’avonds of s’ nachts is…..
Tegelijk met de regenval is de temperatuur ook gedaald, zodat we weer met nieuwe energie aan het werk kunnen!

1. Petra:
    19 september 2016
    Moooooie foto's van Inocencio!!!En van jullie!!!xxx
  2. Wilfried en Gerda:
    20 september 2016
    Wat hebben jullie hard gewerkt en wat ziet het er allemaal anders uit.
    De oprit de terrassen en vooral de keuken!
    Ben benieuwd naar het volgende verslag.
  3. Piet & Rita Bindemann:
    31 oktober 2016
    Baie mooi foto's! A beautiful place to stay! Wish we could see it. You have done a lot of hard work! Blessings x