Diverse vormen van Toerisme in Thailand

22 november 2013 - Koh Chang, Thailand

In Pai vermaakte we ons prima met veel gezellige mensen die we tegen kwamen. Er was in de periode dat wij er waren nog een lokaal festival waarbij vooral veel kinderen optraden. Toen we over de markt liepen werd hij aangetrokken door een kraam die gebraden insecten verkocht. Een lokale delicatesse die hij eens wilde proberen. Zij besluit bij de aanblik van het voedsel dat ze niet zo nodig alles hoeft te proberen. Het zien van de maden, krekels en kakkerlakken doet haar maag spontaan omdraaien. Hij stopt er stoer wat in zijn mond. Het smaakt vooral naar melige olie. Niet vies maar ook voor hem niet voor herhaling vatbaar.

Na twee weken gezelligheid in Pai reden we weer een stukje zuidelijker. Eerst naar Chang Mai om weer eens een tandarts controle te laten doen. We liepen op een zondag door de stad en zagen tot onze verbazing dat de tandarts praktijk open was. Gelijk maar even een afspraak maken. Beiden konden we tegen de avond komen voor de controle. Zij hoefde alleen haar gebit schoon te laten maken. Hij had 5 gaatjes en was dus even wat langer bezig. We bleven een paar dagen in het gezellige stadje wat eigenlijk één grote markt is. Overal kraampjes met hele leuke en goedkope kleren. Het enige nadeel was dat het moeilijk is om een rustige plek voor de nacht te vinden. Op een gewone parkeerplaats sliepen we nogal onrustig vanwege het drukke verkeer en de vele bars. Naast ons stond een stationwagen met een tent erin. Elke nacht hoorden we een brommertje arriveren en als we ’s morgens wakker werden zagen we aan de slippers die ervoor stonden dat er iemand thuis was.

We gingen zoals beloofd bij de Deense Rene op bezoek. Rene was erg enthousiast om ons weer te zien. In zijn grote tuin bleven we een paar nachten waarin we heel wat af kletste. Rene woont alleen in een heel groot huis. De Thaise vrouwen zijn opdringerig maar deze Deen moet daar niets van hebben. Rene is bezig een pizzeria te bouwen in het dorp en op de bovenverdieping komt er een schooltje om kinderen Engelse les te geven. Er komt wel heel wat bij kijken om zo in Thailand een bedrijfje te beginnen en we leren er weer veel van. We mogen de wasmachine gebruiken en genieten sinds lange tijd weer eens van een hete douche. Omdat onze vriend Hans in Thailand moet werken hebben we een beetje een schema en rijden we verder naar het zuiden.

Op de snelweg naar het zuiden haalden we twee hele oude vrachtwagens tegen die duidelijk tot kampers omgebouwd waren. Bij het eerste tankstation stopten we om een praatje te maken. Het was een Frans en een Tsjechisch stel wat ook door Myanmar heen gekomen was. We besloten een gezamenlijk plekje voor de nacht te zoeken zodat we informatie uit konden wisselen. Uiteindelijk bleven we twee nachten samen met de twee stellen en hun vier honden.

Om naar Pattaya te komen kozen we voor een weg door een natuurpark heen. Een erg mooie omgeving maar helaas niet heel veel dieren. We zagen tijdens een kleine wandeling één Gibbon aap van een grote afstand. Het was erg grappig om te zien hoe deze met hele lange armen in een boomtak hangt. In het park bleek een heuse camping te zijn. Het zag er erg netjes uit. Een vreemd gevoel om na zo’n lange tijd weer op een camping te staan. Er stond ook een Zwitsers gezinnetje met twee meiden van 9 en 11 jaar. Ze hadden een jaar om te reizen. Vanuit Zwitserland waren ze met z’n vieren met de trans Siberië expres gekomen en nu in Cambodja een camper gekocht van een andere Zwitser. Hiermee gaan ze terug rijden naar Zwitserland. Een erg leuk gezinnetje waar we een fijne avond mee doorbrachten.

In Pattaya wisten we een plekje net buiten de stad aan het strand waar we de komst van Hans afwachtten. Het was ontzettend leuk om nu voor de derde keer onze vriend in Azië te treffen. Nu is Pattaya niet ons meest favoriete plekje maar dat mocht de pret niet drukken. Pattaya staat bekend om de seksindustrie. De vorige keer hadden we daar weinig van gemerkt maar nu bleek dat we toen in het buurstadje waren geweest. Toen we samen met Hans een rondje door de stad liepen kwamen we door een straat met allemaal nachtclubs. Bij elke nachtclub zaten meisjes in minuscule uniformen buiten en probeerde klanten naar binnen te lokken. Na een avondje samen doorgebracht te hebben was Hans weer even druk met werken en ontvluchtten wij voor een paar dagen de stad. Omdat we nu al bijna vijf jaar onderweg zijn leek het ons verstandig om ons bloed een keer te laten testen. We gingen naar het ziekenhuis om een afspraak te maken. Dit was helemaal niet nodig, we werden direct geholpen. Het ziekenhuis zag er super luxe uit en er werd erg efficiënt gewerkt en de verpleegsters waren uitermate vriendelijk. We konden zelfs een Nederlandse tolk krijgen als we dat wilden. Binnen 3 uur was ons bloed gecontroleerd en kregen we ook de uitslag waaruit bleek dat ons bloed prima in orde is.

Het weer was over het algemeen prima maar één avond hadden we een flinke storm. Eerst begon het te donderen en te bliksemen. We zaten buiten en schrokken behoorlijk toen het ineens daglicht leek. We hoorden een flinke knal en zagen dat er zo’n 100 meter verderop de bliksem in een elektriciteitspaal sloeg. Voor ons beiden de eerste keer dat we dit zagen en dat was behoorlijk indrukwekkend. Even later barst de bui los en vluchtten we naar binnen.

Hij had in Chang Mai niet alle gaatjes laten vullen en ging nu weer naar de tandarts voor een behandeling. Toen zij hem op ging halen zag ze in eerste instantie alleen een keeshondje achter de balie zitten. De receptioniste kwam zittend niet boven de balie uit. De tandarts praktijk zag er schoon uit maar het was raar om te zien dat er blijkbaar gewoon honden mogen zijn. Hij kwam even later helemaal blij naar buiten. Hij was nogal bang geweest voor de spuiten in zijn verhemelte maar hij had er helemaal niks van gevoeld. Hans had twee vrije dagen toen het werk gedaan was. De eerste dag gingen we naar een eilandje met eigenlijk de bedoeling om te gaan snorkelen. De zee was hiervoor helaas te ruig zodat er niets te zien was. Maar het was een relaxte dag aan het strand met een leuk boottochtje. Die avond ging Hans met ons mee naar het rustige plekje waar we een barbecue maakten. Sinds lange tijd werd ons logeerbed weer eens gebruikt. Niet al te lang want we kletsen door tot de vroege ochtend...

De dag erop gingen we terug naar de stad om uit te gaan. Eerst even langs het hotel om lekker te douchen. Het was ons al opgevallen dat de Thai meer met honden heeft dan in alle andere landen waar we geweest zijn. Nu zagen we een vrouw die haar hondje in een wandelwagentje had zitten en het beestje uit een pipetje te drinken gaf.

In de avond gingen we aan de andere kant van de baai kijken of er wat te doen was. Er is in elke stad wel een straat die ze de “walking street’ noemen. Meestal is die vol met kraampjes maar in Pattaya is die vol met bars, nachtclubs en seksshows. Er zijn overdekte hallen met allemaal kleine bars waar gemiddeld minstens twaalf meiden achter de bar staan. Als je er langs loopt beginnen ze te joelen om je naar betreffende bar te lokken. Ze halen je over om een spelletje ‘vier op een rij’ of ‘jinga’te doen. Als je verliest moet je de bardame wat te drinken geven. En aangezien deze veel oefenen verliezen ze bijna nooit. Het zijn duidelijk niet alleen bardames want mannen kunnen ze ook meenemen. De meiden zijn over het algemeen niet ouder dan een jaar of 17. Er lijkt geen dwang achter te zitten want we zagen ook dat een meisje een man afwees. De straat is vol met prostituees, wellicht duizenden zodat de concurrentie groot moet zijn. Toch lijken de meiden prima met elkaar overweg te kunnen. Wanneer zij een stukje achter liep probeerden de meiden de mannen letterlijk naar binnen te sleuren. Maar ook zij kreeg folders van de seksshows in haar handen gedrukt. Er waren ook wat gewone bars met leuke live muziek waar we wat gingen drinken. Regelmatig zagen we een meisje in badjas voorbij komen om even snel wat te eten tussen de seksshows door. We keken onze ogen uit in deze bizarre wereld...

Veel te snel moest Hans weer het vliegtuig in en namen we afscheid in de hoop dat zijn werk hem weer eens onze richting uit zal brengen.

We vertrokken vrij snel uit Pattaya om naar het eiland Koh Chang te gaan. Het was al bijna donker toen we bijna bij de veerpont waren. We stopten op het vaste land voor de nacht ergens langs de kant van de weg. Al snel kwam er een man uit een huis lopen en begroette ons vriendelijk. De man sprak geen woord Engels en begon in het Thais tegen ons te praten. We maakten hem duidelijk dat we geen Thai spraken. Hij zei echter in het Thai “dank je wel” , wat samen met 'hallo' zo ongeveer het enige Thai is wat we kunnen. De man leek daardoor te denken dat we toch Thai verstonden en ging zitten om de rest van de avond vrolijk in het Thai tegen ons te ketsen. Zijn vrouw kwam ons een grote tros bananen brengen. Ze leken erg vriendelijk, jammer dat we het grootste gedeelte van de tijd echt geen flauw idee hadden waarover ze praten.

De volgende dag waren we snel bij de veerpont. Voor het eerst dat we met Wobbel naar een eiland konden gaan. Hier woont de Nederlandse Orly die we in Maleisië ontmoet hadden en ons uitgenodigd had om langs te komen. De naam van het resort “Private Paradise” is niks teveel gezegd. Verstopt tussen de bomen heeft deze kunstenares er samen met de Australische Greg een fantastisch plekje van gemaakt. We komen terecht in een oase van rust en worden erg gastvrij ontvangen.

Wanneer we met een scooter het eiland over gaan ontdekken we al snel dat de andere kant van het eiland alles behalve rustig is. Daar staat het ene resort naast het andere en krioelt het van de toeristen. De stranden zijn aan die kant ook mooier dus het is wel logisch dat het daar drukker is. We genieten nog even van de rust hier voordat we over een paar dagen de grens naar Cambodja over zullen gaan. Daar hebben we ook veel positieve verhalen over gehoord en we hebben er zin in om weer een ander land te gaan ontdekken.

1. Henny Aalbers:
    20 december 2013
    Wat een leuk verhaal,heel herkenbaar want ik ben in 2011 ook in Thailand geweest.
    Geniet nog van al het moois.Groetjes,Henny